De brugklassen van GSG Leo Vroman strijden voor het vak ICT & Media momenteel om de meeste volgers. In deze leerzame competitie moeten ze het ook nog gezellig houden, dus de titel van deze blog is een beetje overdreven. Maar daarmee ook meteen toepasselijk, want kun je het internet nog zonder clickbait denken?

Deze lesperiode draagt de naam ‘Wie is (op) Sociale Media de baas?’ Deze vraag bevat twee achterliggende vragen: ‘Wie weet de meeste volgers op de been te brengen?‘ en ‘Ben je in staat om verstandig met Social Media om te gaan?‘ Voor deze periode maken de leerlingen in groepsverband een YouTube– en een Instagram-account aan. Die accounts gebruiken zij om de competitie met elkaar aan te gaan, maar ook om de opdrachten die ze maken te ‘posten’.

(Bron: Saracelaya.com)

Het idee van de competitie en het gebruik van Sociale Media in de les komt van de leerlingen van 1A+. Omdat creativiteit en initiatief aanmoediging verdienen, heb ik ervoor gekozen om hun plan op te pakken. Vervolgens lag er voor mij als docent de taak om het behalve leuk, ook (expliciet) leerzaam te maken. Die handschoen heb ik opgepakt en het resultaat is deze lessenreeks.

De lessen zijn aan de ene kant gericht op online- en social-media-marketing. De leerlingen denken na over manieren waarop je mensen aanmoedigt tot engagement, oftewel actie. Die actie kun je ook uitleggen als ‘betrokkenheid’, bijvoorbeeld bij een persoon, merk, of product. Voorbeelden van acties die je tot engagement kunt rekenen zijn een account volgen, iets liken, of het overgaan tot een aankoop in een webshop.
(In bovenstaande afbeelding geven SLO en Kennisnet de vier kenmerken van Digitale Geletterdheid weer.)

Aan de andere kant zijn de lessen gericht op verstandig en reflectief gebruik van Social Media. Binnen het concept van ‘Digitale Geletterdheid‘ gebruiken we hiervoor de term ‘Mediawijsheid‘: op een verstandige manier omgaan met Social Media. Nadenken voor je iets post. Materiaal dat je tegenkomt op internet eerst eens kritisch bekijken voor je er zomaar van uitgaat dat het echt is. Met de alomtegenwoordigheid van nepnieuws, gephotoshopte foto’s, en fenomenen als phishing is dat geen overbodige luxe. En hard nodig ook, weet de NOS.

(Bovenstaande beelden zijn afkomstig uit het artikel ‘Zo vaccineer je mensen tegen nepnieuws‘.)

Andere onderwerpen die in het kader van ‘Mediawijsheid’ aan de orde komen zijn onder andere internetpesten en internetverslaving. Het idee is om met de kinderen na te denken over wat verstandig internetgebruik is, ze leren om dit onder woorden te brengen, en het ook naar leeftijdsgenoten toe te communiceren. Hierbij staan samenwerking en creativiteit centraal. 

Aan het einde van de periode hebben de leerlingen niet alleen (bij)geleerd over hoe je je op een verantwoorde manier kunt voortbewegen op het internet, maar gaan we ook bekijken welke groep de meeste volgers heeft. Dat die vele volgers ook nog iets van onze leerlingen kunnen leren is mooi meegenomen.

‘Battle of the Brugklassen’